Pædagogisk læreplan

Den styrkede pædagogiske læreplan

Hvordan kommer de fem centrale elementer fra det fælles pædagogiske grundlag til udtryk hos os i Stjernedrys, og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene?

Børnesyn

Det at være barn er en værdi i sig selv, kommer til udtryk ved at barnet oplever at have en demokratisk stemme og føler sig set og hørt. Vi guider barnet ved at fortælle hvad vi gerne vil have, så det kan handle, øve sig. At vi prøver at forstå fra barnets perspektiv, og har Focus på barnets hensigt, og hvad der ligger bag barnets handling. Vi forsøger at møde barnet, hvor det er, og anerkende dets følelser og behov, og vi taler i en respektfuld tone til børnene. Vi understøtter det enkelte barn i læreprocessen ved at tage udgangspunkt i det barn allerede kan.

Børneperspektivet

Det enkelte barn skal ses, høres, forstås og tages alvorligt som led i starten på en dannelses proces i et gensidigt samspil med personale, deres forældre og andre børn. Børnene skal opleve at medvirke i at have indflydelse på deres hverdag. Vi skal være nysgerrige på børnenes tanker, følelser og fortælling/perspektiv. Det er vores opgave at se hvad der er på spil for barnet, og villig til at handle på, den viden vi får, da det vil skabe nye viden og et bedre børnemiljø.

Legen

er grundlæggende for børns sociale udvikling og personlig læring. Meget sker når børn leger. Der er masser af lærerige konflikter i legen, hvor børnene øver demokrati og forhandler. De bearbejder indtryk, følelser og konflikter. At lege er at ”lade som om”, og fantasien er med til at bearbejde hverdagen, hvor de øver sig i at forholde sig til deres omgivelser. Legen er vigtig og et oplagt rum til at udvikle selvbestemmelse, indflydelse, sprog, sociale kompetencer og motorik – sammen med andre. Vi leger på tværs af stuer-aldersopdelt og i relations grupper.

Læring

Læring ser vi som en proces, hvor noget nyt opstår og barnets adfærd- holdning og værdisæt ændres. Læring sker gennem leg, relationer, planlagte/spontane aktiviteter, eksperimenter og daglige rutiner.

Læring og udvikling hænger sammen. Læring sker over tid og alle børn udvikler sig, men i forskellige tempo. Derfor er det vigtigt at personalet arbejder ud fra barnets nærmeste udviklings zone.  Vi skal udfordre børnene og på den måde skabe mulighed og lyst for udvikling. Vi skal skabe trygge læringsmiljøer ved at danne mindre grupper for at give børnene et trygt miljø, hvor de kan øve sig og hvor der er mulighed for at begå fejl.

Børnefællesskaber

Udvikling af leg, dannelse og læring sker gennem børnefællesskaber, som pædagogerne sætter rammerne for.  børnefællesskaber skal give mulighed for, at børn kan etablere venskaber på tværs af alder, køn og kultur, og at mobning forebygges, og at børnene sprogligt og socialt udvikles.

Nogle børn har lettere til børnefællesskaber end andre. De børn, der ikke har let adgang til fællesskaber, skal støttes i at udvikle kompetencer til at forstå fællesskabet og forstå regler og til at finde og udvikle deres placering i børnegruppen. Det stiller krav til personalet om børns mestring af social dannelse, forhandlingskompetencer og sproglige kompetencer.

Børnefællesskabet styrkes i grupper, når der etableres fælleslege. De kan opdage nye kompetencer eller styrke dem de allerede bruger og bidrage med for eksempel evne til at samarbejde og lede.

Fællesskab omkring et enkelt barn, skabes med en leg/interesse som barnet mestrer og er optaget af, og fokus på barnets styrker og det, barnet er optaget af, kan man danne et fællesskab barnet vokser af, og som viser hvordan barnet kan bidrage til fællesskabet, samt hvordan barnet kan drage nytte af fællesskabet.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.