Traditioner med fokus på læring og fællesskaber

Emneuger med muligheder for fordybelse

Emneugerne liger med 1 om foråret og 1 om efteråret.

Læreplanerne danner udgangspunkt og vi tilrettelægger et forløb, hvor børnene er enten aldersopdelt, stueopdelt eller interesse opdelt. Emneugen kan eksempelvis tage udgangspunkt i natur, science eller bevægelse. Fordybelsen kan foregå gennem større projekter eller korte forløb.

Pædagoger står for planlægning af forløbet, og hele huset deltager.

Traditioner der skaber sammenhørighed hygge og læring

Fastelavn i børnehaven fejres med glade udklædte børn, slå katten af tønden, kåring af Kattekonge og der nydes en fastelavnsbolle plus lidt godter fra tønden. Dagene op til bliver brugt på at klippe og klistre og male tønderne og snakke om fastelavn i gamle dage.

Påsken er en tid hvor vi pynter op på stuerne og snakker om de blomster og dyr der hører påsken til, synger sange og planter karse. Påskeharen kommer på besøg, og gemmer påskeæg på legepladsen.

Sommerfesten er en fest, hvor hver familie medbringer mad til det antal der kommer. Maden stilles på et fælles madbord, så alle kan smage de forskellige retter. Legepladsen danner ramme for spisningen, så børnene kan lege og forældrene snakke sammen. Alle hjælper med at rydde op.

Julen fejres med op pyntning af børnehaven, besøg af drillenissen, risengrød, julefrokost og en tur i kirke. Julesange og julelege præger samlingerne i december måned.

Storbørnsgruppen har afslutningsfest om foråret hvor de spiser sammen og ”fester”. Børnene afslutter herved deres tid i børnehaven på festlig vis.

Barnet er i centrum til fødselsdage

Flaget er stiller frem og på døren hænger der et fødselsdagskort. Barnet fejres med sang og hurra til dagens samling. Medbragte godter som fødselaren har med hjemmefra, nydes efter frokosten.
Kage, boller, frugt eller is, tages med efter aftale med pædagogen på stuen, og man medbringer kun til den stue ens barn går på.